Bergwandelen

20 sep 2020 297 keer bekeken

-- En hoe is het anno 2020 rondom Vogelsang? --

Deel dit artikel:

Iets over zessen vertrek ik richting Einruhr in de Eifel in Duitsland. Nog steeds via Nederland en niet via Antwerpen in verband met Corona, tanken en in één keer door naar Einruhr. De parkeerplaats die ik voor ogen had, bij het hotel aan de brug van Einruhr was alleen voor gasten dus besloot ik een stuk bergop te rijden en daar de eerste (uitzicht) parkeerplaatst te gaan bezetten. Om iets over negen uur vertrek ik op weg.

Eifelsteig

Het doel vandaag is om iets meer afstand af te leggen, te verkennen maar ook om veel hoogtemeters te volbrengen. Ik start op 280 meter hoogte. Over de brug bij Enruhr en dan direkt rechtaf een steil pad omhoog. Dit is ook een pad van de Eifelsteig route die ik vandaag vaker zal belopen. Het pad loop dan langzaam omhoog verder naar te naamloze top P497. Dan een afdaling naar de B266 en een steile klim naar Jiescheckerdeeischelche op 445 meter hoogte.

Deja vue

afdaling naar Einruhr en vanuit daar weer omhoog richting het platto van Vogelzang. Dit platto is onderdeel van het National Park Eifel.Het hoogste punt op het platto Dreibonner Hochfläche is omsteeks 504 meter. Mooie vergezicht is het gevolg. Wollseifen met huizen en oude school.

Fietsers en kinderwagens

Daarna verder naar Vogelsang en door naar de brug over de Urft. De Victor.. Brücke over de Urft. Het aantal (mede) toeristen is hoog en het gemakkelijke asfalt zorgt er voor dat zelfs hele families met kinderwagen en al op weg zijn. Vanaf de brug wordt snel duidelijk wat de droogte van de laatste tijd heeft aangericht. De Urftsee is veranderd in een klein riviertje en daaromheen is de klei gebarsten. Dan een 4km lang druk fietspad langs de drooggevallen Urftsee.

Droogte

Dan volgt eindelijk weer een klim. Deze keer naar de Wildbretshugel. Een echte klim van 200 hoogtemeters. Geen echt markant punt want het is een groot platto met als hoogste punt de Wildbretshugel, net iets meer dan 500 meter hoog.Daarna een lange afdaling om weer op het fietspad te belanden die dit keer langs de Rursee loopt. Inmiddels is mij watervoorraad aardig geslonken en ik had verwacht bij te kunnen vullen bij één van de beekjes. Helaas, alle beekjes staan droog dus moet ik het nog beschikbare water over de rest van de tocht gaan verdelen.

Watergebrek

Inmiddels heb ik er 30km opzitten en volgt weer een druk en glooiend fietspad van ruim 4km. Ik kan nog een redelijk tempo van 7.3km/h lopen zonder reserves aan te spreken. Dan volgt de volgende klim. Nu naar hetzelfde platteau maar dan naar de Honingberg. Het is echt warm geworden, rond de 25 graden en geen wind. Dan een afdaling naar de dam bij Ruhrberg. Over de dam dan richting de heuvels aan de andere kant van de Rursee. Deze keer een klim naar een naamloze berg P.465 en dan door naar P.499 waar het pad richting Einruhr naar beneden begint. Nog wat mooie uitzichten op de Rursee volgen. 40km, hier is het moment dat de dorst echt begint op te breken en ik krijg zelfs de gedachte om water te halen uit een paarden drinkbak. Nog even doorzetten en ik ben beneden in het dal en een kort stukje omhoog naar de parkeerplaats met de auto lukt dan ook nog wel.

De cijfers

• Honigberg 495 m

Op de kaart

Youtube video

Op weg naar Jiescheckerdeeischelche (445mtr)